کد خبر: ۵۷۵۶۴۸
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۶
برج آزادی شاهد ریزش بالای تماشاچیان بود

در آخرین روز جشنواره موسیقی فجر چه گذشت؟| نوای عود و بربط در تالار رودکی

برج آزادی که در آخرین شب جشنواره موسیقی فجر میزبان دو اجراء بود، در کنسرت دوم شاهد ریزش بالای جمعیت تماشاچیان بود.
آفتاب‌‌نیوز :
عصر دوشنبه (۲۹ بهمن) در آخرین روز سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر، سالن برج آزادی میزبان دو اجرای متفاوت از گروه «تنور تریو» به سرپرستی میلاد زنده‌نام و گروه موسیقی آذری علی پرکار بود.

اجرای اول که در ساعت ۱۹ آغاز شد با استقبال تماشاچیان روبه‌رو بود. سبک اصلی این گروه جاز و بلوز بود و سراسر اجرا یک فضای ثابت و مشترک را دنبال می‌کرد، گرچه که هر لحظه نیز در حال تغییر بود.

در آخرین روز جشنواره موسیقی فجر چه گذشت؟| نوای عود و بربط در تالار رودکی

قطعه اول که نواخته شد، فضایی آرام را برای تماشاچیان ایجاد کرد. قطعه دوم نیز تقریباً ریتمی یکنواخت را طی می‌کرد و می‌توان گفت که درام در این اثر نقش اصلی را بر عهده داشت، همچنین طی موسیقی برخی نت‌های گیتار و درام تکرار می‌شد.

نام قطعه سوم «چهارگاه» بود که در همدردی با مهاجران اجرا شد. در قطعه سوم فضای موسیقی اوج بیشتری گرفت تا این‌که به ندرت این اوج به فرود می‌رسید و آرام می‌شد. پس از مدتی این قطعه با مقداری تغییر ریتم تقریباً در فضایی ثابت مانده بود. البته با گذشت لحظاتی تنها درامر نواخت تا این‌که موسیقی باری دیگر اوج گرفت و به پایان رسید.

«گرین گلد» نام قطعه چهارم به‌معنای دشتی سبز بود که به دلیل تابیدن نور خورشید به رنگ طلایی درمی‌آید. پیش از آغاز این قطعه، سرپرست گروه، گیتار خود را عوض کرد و لحظاتی کوتاه را صرف تنظیم سازش کرد. این قطعه نیز تقریباً با فضایی در اوج آغاز شد و پس از مدتی به یک فضای نسبتاً آرام‌تری رسید و ریتم‌های موسیقی تا لحظاتی مدام تکرار می‌شدند. این فضا نیز با تغییر نت درام عوض شد و پس از مدتی موسیقی وارد بعدی جدید شد. این بار می‌توان گفت که موسیقی لحظاتی آرام و لحظاتی نیز نا آرام بود.

قطعه پنجم این اجرا یک اثر بلوز ایرانی بود. این قطعه در اوایل اجرا یک ریتم ثابت را دنبال می‌کرد ولی پس از مدتی ریتم آن تغییر یافت، گرچه که این اثر نیز دارای یک فضای ثابت در طی کار بود.

اثر بعدی یک کار آذری بود که لحظاتی کوتاه پس از آغاز نواخته شدن آن، سرپرست بند با خنده اجرا را متوقف کرد و گفت: «این کار قسمتی دارد که همه باید با هم بگویند "هی"» سپس آن بخش را اجرا کرد تا مخاطبان بدانند در چه قسمتی باید با گروه هم‌صدا شوند. این قطعه یک کار انرژی‌بخش بود که تماشاچیان را به وجد آورد.

از جمله نکات آزار دهنده‌ی این اجرا، نحوه رفتار مسئولان سالن بود که با دیدن هر مخاطبی که در حال کار کردن با تلفن همراه بود، روی او لیزر می‌انداختند.

روزبه فدوی درامر، کسری سبک‌تکین گیتاریست، آرش اسکندری نوازنده کیبورد و میلاد زنده‌نام سرپرست گروه «تنور تریو» بودند.

پس از پایان اجرا، خبرنگار ایسنا به میان تماشاچیان رفت تا نظر آن‌ها را درباره کار بداند. چند نفر پاسخ دادند: «اجرا خیلی خوب بود و حتی می‌توان گفت که فوق‌العاده بود. البته این بار اولین کنسرتی نبود که ما از این گروه دیده بودیم ولی همیشه خیلی خوب و خاص کارها را اجرا می‌کنند.»

همچنین چند نفر دیگر بیان کردند: «نوازندگان کنسرت مسلط بودند و توانستند به خوبی موسیقی را بنوازند.»

فرد دیگر اظهار کرد: «نوازندگان کنسرت توانستند دقیق و به‌درستی قطعات را بنوازند. البته سرپرست گروه از دوستان من است و تا به حال اجرای آنها را ندیده بودم ولی واقعاً لذت بردم.»

اجرای گروه علی پرکار با ریزش تماشاچیان روبه‌رو بود.

پس از گروه «تنور تریو» گروهی آذری‌زبان به سرپرستی علی پرکار به روی صحنه آمد که قطعاتی ترکی را در سبک راک اجرا کردند. با آغاز خواندن خواننده گروه، تعداد زیادی از تماشاچیان سالن را ترک کردند. البته این امر تنها مختص به ترک اول نبود و تا چند قطعه بعد تعداد تماشاچیان همچنان ریزش می‌کرد. البته از طرفی با توجه به اظهارات تماشاچیان صدای گوشخراش و بلند خواننده دلیل اصلی این موضوع بود.

همچنین عده دیگری از تماشاچیان در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا بیان کردند که اجرای بدی بود و آن را دوست نداشتند. حتی برخی از واژه "مزخرف" درباره اجرا استفاده کردند. البته در این بین افرادی نیز بودند که از اجرا لذت برده و آن را دوست داشتند.

ولی کل اجرا یک کیفیت ثابت را دنبال می‌کرد و تغییر خاصی به وجود نیامد.

محمد جباری نوازنده گیتار باس، مازیار حسین‌نژاد نوازنده گیتار الکترونیک و کارن پرکار نوازنده درام این گروه بودند.

در آخرین روز جشنواره موسیقی فجر چه گذشت؟| نوای عود و بربط در تالار رودکی

تلاقی شادمانه موسیقی عربی و بندری با کلام فارسی

 سالن سوره حوزه هنری در آخرین شب سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر، میزبان گروه میسان از اهواز به سرپرستی مهدی سرامی بود که علاوه‌بر موسیقی مقامی بومی، قطعه‌هایی را با نام‌هایی چون یخلی مالک مالک، مرنی مرنی الیل و من اغلی ناسی اجرا کردند.

این اجرا که توسط اعضای گروه با لباس عربی و با شعرهای عربی به صحنه رفت، در میانه یکی از قطعه‌ها، با اجرای برنامه به زبان فارسی همراه شد.

در این شب که با استقبال پرشورتر مخاطبان نسبت به شب‌های قبل همراه بود، در بخش دوم، گروه شالو از بوشهر با سرپرستی و خوانندگی عبدالله مقاتلی مطلق به صحنه رفت.

اجرای قطعه‌های موسیقی محلی بوشهر که مخاطبان را به نهایت وجد رساند، علاوه‌بر ترانه‌های بومی، با شعرهایی از خیام نیشابوری و باباطاهر همدانی نیز همراه بود.

در بخش نواحی سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر جمعاً ۱۲ گروه محلی از نقطه‌های مختلف کشور در ۶ شب به اجرای برنامه پرداختند.

نوای عود و بربط در تالار رودکی

گروه بربطیان به سرپرستی حسین بهروزی‌نیا با تمرکز بر سازهای عود و بربط، (از سازهای باستانی ایران) و هم‌نوازی تنبک و دف، ۱۶ قطعه را در دو بخش نواخت و یکی از آخرین اجراهای جشنواره موسیقی امسال را رقم زد.

تک‌نوازی عود از مهمترین بخش‌های این اجرا بود که در بین قطعات مختلف توسط نوازندگان مختلف اجرا شد. حمید خوانساری، امین یساولی، بهناز بهنام‌نیا، مریم خدابخش و اکبر محسنی از جمله این نوازندگان بودند.

اجرای این گروه با قطعه «سنگ» آغاز و در ادامه تک‌نوازی عود حمید خوانساری نواخته شد. تک‌نوازی عودِ امین یساولی، چهار مضراب، تک‌نوازی عود بهناز بهنام‌نیا و قطعه الماس نیز در بخش دوم اجرا شدند.

دو نوازی امین حیدری و حسین بهروزی‌نیا، آهنگ سکوت، تک‌نوازی مریم خدابخش، قطعه آفتاب نیمه‌شب، دو نوازی دشتی از اکبر محسنی و آهنگ‌های کولان، گل نیشان و امان‌امان بخش دوم این اجرا را تشکیل داده بودند.

حسین بهروزی‌نیا (آهنگساز، سرپرست گروه و نوازنده بربط)، حمید خوانساری، حمید حاصلی، امین حیدری، مریم خدابخش، بهناز بهنام‌نیا، امین یساولی (عود)، علی سبزواری (بربط)، بهنام معصومی، فرهاد صفری (تنبک وسازهای کوبه‌ای)، نگار اعزازی (دایره و دف) و پژمان نقش‌بندی (دف) اعضای این گروه موسیقی را تشکیل می‌دهند.

با وجود اجرای خوب این گروه در مقایسه با برخی شب‌های گذشته، اما سالن کوچک تالار رودکی کاملاً پُر نشده بود.

هیچ‌وقت از نت‌های اشتباهت غمگین نشو

«سال‌ها پیش که کمی جوان‌تر بودم، یکی از استادانم به من گفت هیچ‌وقت از نت‌های اشتباهت غمگین نشو. آن‌ها نعمت‌های موسیقی هستند. تاریخ موسیقی توسط نت‌های اشتباه ساخته شد.»

 این جملات بخشی از اظهارت هوشیار خیام (نوازنده پیانو) است. کنسرت تکنوازی پیانوی او را که می‌توان از آن به عنوان یک کنسرت پژوهشی یاد کرد، نقطه پایان سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر را در تالار وحدت گذاشت.

پیش از آغاز کنسرت این هنرمند در لابی تالار وحدت، علاوه بر بروشور اجرا متنی دو صفحه‌ای به قلم هوشیار خیام به عنوان پیشگفتاری برای اجرایش به دست مخاطبان می‌رسید.

خیام پیش از اجرای هر قطعه دقایقی برای مخاطبانش صحبت کرده، توضیحاتی را ارائه می‌داد.

او که معتقد است «باخ درخت کهنسال موسیقی مغرب‌زمین است» اجرای خود را با اثر این آهنگساز شهیر دوره باروک آغاز کرد. خیام می‌گوید: هیچ‌کس در طول تاریخ موسیقی غرب تا این اندازه موسیقی را پس از خود تحت تاثیر قرار نداده است. تاثیر موسیقایی باخ چیزی مشابه تاثیر ادبی شکسپیر یا تاثیر علمی نیوتون است.

این هنرمند که شاهین فرهت (دبیر سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر) مجابش می‌کند اثری را هم از دوره رومانتیک در رپرتوار اجرایش بگنجاند چرا که اگر این‌گونه نباشد رپرتوارش ناقص خواهد بود، از فردریک شوپن هم قطعه‌ای را برای حاضران نواخت.

خیام در کنار موریس راول برای اثری از کلود آشیل دبوسی هم پیانویش را به صدا درآورد. خیام معتقد است موسیقی دبوسی صدای طبیعت است، پژواک صدای آب و انعکاس و شکست نور و ردپای بر برف و سایه گذرای ابرها و دیگر جلوه‌ها و تاثرات طبیعت.

این نوازنده پیانو که شامگاه ۲۹ بهمن روی صحنه رفته بود، همچنین دو قطعه از آثار خود را برای مخاطبان حاضر در سالن تدارک دیده بود.

سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر پس از ۶ شب اجرا در هفت سالن کنسرت و یک سالن سینما، ۳۰ بهمن با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان می‌دهد.

ارکستر آیسو با خواننده اتریشی‌ نواخت

ارکستر «آیسو» در حالی در سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفت که هیچ اثری از آهنگسازان ایرانی در بروشور این اجرا به چشم نمی‌خورد. این در حالی است که اجرای اثر آهنگسازان ایرانی تم جشنواره امسال است.

در این کنسرت آثاری از موتسارت، یوهان اشتراوس، گوستاو هولست، ریچارد واگنر و فری وونش به اجرا درآمد.

یونسی درباره تم اصلی جشنواره امسال و تاکید بر اینکه تمرکز گروه همیشه روی قطعات آهنگسازان ایرانی بوده، اظهار کرده است: همیشه تمرکز ما با ارکستر آیسو روی آهنگسازان ایرانی بوده اما موسیقی اروپای غربی بیشتر روی اپراست و به همین دلیل دست ما باز است و باعث شد در این دوره از جشنواره از این قطعات استفاده کنیم.

در این اجرا که شامگاه ۲۹ بهمن‌ماه سانس اول کنسرت‌های تالار وحدت را به خود اختصاص داده بود، رافائل فینگرلوس (خواننده اتریشی) به عنوان خواننده سولوی باریتون این ارکستر را همراهی می‌کرد.

یونسی درباره این خواننده گفته است: رافائل یک خواننده موفق در اتریش است که در سالن اصلی اپرای وین مشغول به کار است. به دلیل مشغله‌هایی که این خواننده داشت هماهنگی با او کار سختی بود به همین دلیل این خواننده یک روز قبل از اجرا به ایران می‌آید تا در جشنواره همراه گروه باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین